| Vinens verden er i sjælden grad et veritabelt skatkammer når det gælder flotte motiver - ikke alene som pragtillustrationer i talrige vinbøger men også som inspiration for de kunstnere, der arbejder med at designe bogejermærker. Den enkle stil er sammen med humor og en raffineret brug af farver karakteristisk for tegneren Per Christensens vin-exlibris. |  | 
Der kunne skrives meget om de små kunstværker med vinens mange 
  facetter som hovedmotiv, og det er der også blevet! Her er en liste 
  over den bedste litteratur om vin-exlibris:
  
  Dr. Semsey Andor. Ex-Libris et Graphiques d’Occasion inspirés 
  par la Vigne et le Vin. Budapest: Magyar Mezögazdasàgi Múzeum, 
  1972.
  
  Lou Hoefnagels. Wijn Exlibris. Wormer: 
  Inmerc bv, 1992.
  
  Hermann Jung. Wein-Exlibris aus 21 Ländern. Würzburg: Stürtz 
  Verlag, 1973.
  
  G. Jan Rhebergen. 24 exlibris med vin-motiver. Frederikshavn: Exlibristen, 
  1979.
|  | 
 Erik Skovenborg. Vinexlibris. Bookplates with wine motifs. Frederikshavn: Private Edition, 1991. | 
 
  VIN-EXLIBRIS
  
  VINENS HISTORIE
  
  Kunsten at lave vin har langt flere år på bagen end exlibris-kunsten. 
  I Georgien har arkæologer fundet tegn på vindyrkning fra omkring 
  år 6000 f.Kr., mens exlibriskunsten måtte afvente Gutenbergs geniale 
  opdagelse fra 1440 af teknikken til støbning af løse metaltyper; 
  en opdagelse med hvilken grunden til bogtrykkerkunsten var lagt. Det er således 
  ikke noget tilfælde, at et af de tidligste tyske exlibris – Albrecht 
  Durers træsnit fra 1502 til vennen Willibald Pirckheimer (Fig. 1) – 
  er et heraldisk exlibris, der i kanten er udsmykket med overflødighedshorn 
  fyldt med druer og vinløv og foroven vin-guirlander holdt af to små 
  putti. Med den venlige formulering SIBI ET AMICIS (for sig og sine venner) er 
  humanisten Pirckheimer helt i samklang med den gamle skål: "Gid vi aldrig 
  må savne en ven og ejheller en flaske vin at give ham".
  I det bjergrige område mellem Sortehavet og det Kaspiske hav, der hvor 
  Noah strandede med sin ark på bjerget Ararat, der har vinen vokset vildt 
  i tusinder af år. I Georgien findes på museet i Tbilisi en stor 
  lerkrukke, en kwevri, beregnet til gæring af druesaft. Krukken, der er 
  dekoreret med et lille bundt druer på hver side af den brede åbning, 
  er dateret til omkring 6000 år f.Kr. Måske er det denne krukke Lev 
  Beketov, der bor i nærheden af vin-halvøen Krim, har brugt som 
  model for sit linosnit til den russiske vinforsker Aktschurin (Fig. 2).
  Hver af de gamle vinelskende kulturer har deres myte om vinens fødsel. 
  I Persien fik kong Djemshid æren for at have opdaget vinen og udbredt 
  vinstokken. Han holdt så meget af vindruer, at han var opsat på 
  et kunne nyde dem året rundt. Store lerkrukker fyldt med druer og drusaft 
  blev derfor stillet ned i den kølige kælder som vinterforråd. 
  Efter nogen tid begyndte mosten selvfølgelig at gære, og kong Djemshids 
  slaver, der havde stjålet sig til at smage på varerne, faldt stærkt 
  berusede i søvn på
  gulvet, hvor de i nattens løb blev kvalt af dampene fra gæringen. 
  Naturligvis troede man på slottet at druesaften var blevet giftig under 
  lagringen, og kongen, der altid kunne bruge en portion gift, besluttede sig 
  til at gemme den dødbringende drik til senere henrettelser. På 
  samme tid led en af kongens yndigste slavinder af en hovedpine så uudholdelig, 
  at hun besluttede sig til at tage sit eget liv. Til formålet valgte hun 
  den nyopdagede gift. Hun sneg sig ned i kælderen og drak, men efter det 
  første bæger var intet sket. Efter det andet blev hun glad og bedre 
  tilpas, og efter det tredie bæger faldt hun, der i sin pine ikke havde 
  lukket et øje i flere dage, i en dyb søvn. En dag og en nat sov 
  hun, og da hun vågnede var hun frisk og rask. Dette kom Djemshid for øre 
  og han fik lyst til selv at prøve den stærke most. Den nye drik 
  faldt i kongens smag og han befalede, at der skulle plantes vinstokke i hele 
  Persien, og efter at mange var blevet raske af at drikke den gærede druesaft 
  fik den navnet "Den
  kongelige Medicin". Vinen blev godt modtaget af perserne som vist af den lettiske 
  grafiker Peteris Upitis i sit smukke træsnit til August M. Traun (Fig. 
  3). 
  
  Vinguden Dionysos kom rejsende til Grækenland fra Lilleasien. Kong Cadmus, 
  Dionysos bedstefar, indvandrede til Grækenland fra Fønikien og 
  grundlagde byen Theben. Hans datter Semele blev
  gravid med Zeus, der til formålet havde taget skikkelse som et menneske. 
  Som alle kvinder var også Semele nysgerrig, og hun plagede Zeus til bare 
  en enkelt gang at komme til hende i sin gudeskikkelse. Det kostede Semele livet 
  da Zeus steg ned til hende i torden og lynild, men barnet i Semeles liv var, 
  som søn af Zeus, udødelig og uskadt af faderens lyn. Zeus skar 
  fostret ud og syede det ind i sit lår, hvor det lå til det var fuldbårent. 
  Efter fødslen blev Dionysos af Hermes bragt til bjerget Nysa, hvor han 
  blev opdraget af nymferne og satyren Silenus. Tegneren Per Christensen lader 
  her den muntre vingud sige skål til disse liniers forfatter fra sin plads 
  i hans vinbøger (Fig 4).
  Vindyrkningens kunst kom til Grækenland omkring år 2000 f.Kr. Da 
  kampen om Troja fandt sted 800 år senere var vinen for grækerne 
  en daglig livsnødvendighed på linie med kød og brød. 
  "Vinen er
  blandt drikke den nyttigste, blandt lægemidler det mest velsmagende og 
  blandt næringsmidler det mest indbydende", skrev den græske forfatter 
  Plutarch. G. Gaudaen skildrer i sit træsnit til Aina Bjorck (Fig. 5) en 
  deltager i et af det antikke Grækenlands muntre Symposier: "Derefter drak 
  vi så, mens vi i spisestuen lå mageligt til bords". 
  
  I den jødiske kultur starter vinens historie efter syndfloden. Gærsvampen 
  var ifølge skabelses-beretningen blevet skabt på den 3. dag, og 
  da Noahs ark strandede på bjerget Ararat på den armenske
  højslette gik han ufortøvet i land og plantede en vingård. 
  Første Mosebogs kap. 9 vers 21 gør straks opmærksom på 
  en vigtig egenskab ved vin: Noah drak af vinen og han blev beruset. I vers 29 
  får vi endnu en medicinsk effekt: Noah blev 950 år gammel ! I sit 
  træsnit til H. Bezzegh viser K. Varkonyi den vindyrkende olding i fin 
  form (Fig. 6). Da Moses' spejdere havde undersøgt Kana'ans land, vendte 
  de tilbage fra Esjkoldalen med en mægtig drueklase, der måtte flere 
  mænd til at bære på en stang – og det nye land blev 
  godkendt. Det er let at forstå, når man ser de prægtige druer 
  tynge stangen ned mellem bærerne på den tjekkiske grafiker Michael 
  Florians træsnit til sin landsmand Oralkovi (Fig. 7).
  Allerede på Jesu tid var vin en almindelig drik til måltider, og 
  vinen var specialt vigtig ved festlige lejligheder. Ved brylluppet i Cana måtte 
  Jesus redde værtsfolkene ud af kniben ved at
  skabe 6 vandkar med hver 40 liter vand om til vin. Hvilken kunstner kunne vel 
  med større ret skildre dette mirakel end munken Oriol M. Divi, Abadia 
  de Montserrat, der i sit træsnit til J. M.A. de Belder viser os Jesus 
  med sin moder ved vinen, Guds gave til menneskeheden (Fig. 8).
  
  Romerne sværmede for alt hvad der var græsk og tog Dionysos til 
  sig som deres egen Bacchus – en gud, der hurtigt blev meget populær 
  hos både høj og lav. "Giv mig et bæger vin, i det vil jeg 
  begrave al surhed", siger Julius Cæsar i Shakespeares drama. Samme Cæsar 
  fortæller i sin beretning om gallerkrigene hvordan det var påbudt 
  soldaterne i hæren hver dag at drikke den tilmålte mængde 
  vin for at bevare sundhed og modstandskraft under felttoget. "Vinen er livet" 
  mente Petronius, forfatteren til Satyricon. Temaet med vinen som oprindelse 
  til livet, EX VITE VITA, går igen i Italo Zettis fine træstik til 
  Gino Sabattini (Fig. 9).
  
  KUNSTEN AT LAVE VIN
  
  Det italienske vinmuseum i Torgiano udskrev i 1987 en konkurrence med det formål 
  "at sprede kendskabet til dyrkning og brug af vin, og at dokumentere dette i 
  alle aspekter ved velegnet
  grafik af god kvalitet". Det vil vi nu forsøge. "Vin er solskin holdt 
  sammen af vand" påstod Galilei. Det er vinstokken, her skåret i 
  træ af G. Schelpe til van Wijngaarden, der skal udføre dette mirakel 
  (Fig 10). Regnen falder på vinmarkerne og opsuges af vinstokkens rødder 
  for at blive forvandlet til vin; et konstant bevis, sagde Benjamin Franklin, 
  på at Gud elsker os og holder af at se os glade. Den vinstok, der vokser 
  på en skråning med udsigt til solen og floden, giver den bedste 
  vin. Werner
  Kalbfuss, direktør for en vinskole ved Mosel, har fået sin skønne 
  vinmark foreviget af Herbert Ott (Fig. 11). Når druerne er modne står 
  høsten for døren. Håndplukning af druerne er hårdt 
  arbejde,
  og de mange timer i foroverbøjet stilling, som den spanske bondepige 
  på Rafael Maso's exlibris må indtage, er meget belastende for ryggen 
  (Fig. 12). Herefter må druerne kvases, så saften kan komme i kontakt 
  med gærcellerne, men den traditionelle teknik med de bare fødder 
  på Frank Alpresas træsnit (Fig. 13) er overalt erstattet af moderne 
  teknik. Vinpersen, som i en flot gammel udgave udgør Allan Jordans motiv 
  til Karl Weidenhofer (Fig. 14), anvendes når man ønsker at gæringen 
  af mosten skal foregå uden kontakt med skallerne, hvilket giver en lettere, 
  mindre garvesyreholdig vin. Efter gæring skal de fine rødvine lagres 
  i egetræstønder i 6 - 24 måneder for at opnå finesse 
  og holdbarhed. Ingen nymodens opfindelse gør egefadet dette efter, og 
  druens vej fra fad til glas skildres enkelt og fint i Christian Blæsbjergs 
  tegning til Hanne Gabrielsen (Fig. 15). "Det er flot håndværk at 
  lave en god vin, men at lave en fin vin er en kunst", siger den californiske 
  vinavler/kunstner Robert Mondavi. Nu skal vinen tappes på flaske og etiketten 
  klæbes på. Der ofres megen omhu på udformningen af etiketten, 
  der jo er vinens ansigt udadtil. Hans Hornhaver, der har tegnet det charmerende 
  motiv til forfatterens
  vinexlibris (Fig. 16), har i tidens løb designet mange flotte vinetiketter. 
  Vinen er nu i vinhandlerens varetægt, og det er nu hans opgave, på 
  vegne af vinbønderne, at forestå den direkte kontakt med forbrugerne. 
  Den københavnske vinhandler Carl Olsens exlibris er udformet som et gammelt 
  skilt, der viser kunderne vej til forretningen med god, nærende rødvin 
  (Fig. 17).
  
  GLÆDEN VED VIN
  
  "Et glas vin er en storartet forfriskning efter en hård dags arbejde", 
  mente Beethoven, og den spanske bonde på Rafael Masos exlibris giver ham 
  ret (Fig. 18). Heller ikke i fritiden er vinen at foragte. Inger Sørensen, 
  der mestrer den gamle kunst at klippe i papir, har portrætteret sin mand, 
  Benny Sørensen, i en afslappet stund (Fig. 19). Hvordan hans fiskelykke 
  er vides ikke, men han kan sammen med Alexandre Dumas konstatere, at intet får 
  fremtiden til at forekomme så lyserød, som at betragte den gennem 
  et glas Chambertin ! Intetsteds er vinen dog mere påskønnet end 
  ved bordet, og et måltid uden vin er som dans uden musik. Planlægningen 
  af festen starter nede i vinkælderen, hvor den rette flaske findes frem 
  og, som vist af Antoon Vermeylen (Fig. 20), undersøges for bundfald i 
  skæret fra et stearinlys. "C'est dans la cave, que se trouve l'ame de 
  la maison", skrev Gomes de la Serna, det er i kælderen, man finder husets 
  sjæl. Når det så kommer til maden kan Mario de Filippis i 
  sin restaurant i Arezzo klare både den hurtige gang spagetti med en flaske 
  chianti, som det ses i Jacovittis skægge
  tegning (Fig. 21), men også den finere italienske kogekunst. Til en fornem 
  vin hører også et smukt glas. Hvis glasset har en for kort stilk, 
  hvis det ikke samler bouquet'en foroven og hvis matteret eller farvet glas hindrer 
  betragtningen af vinen, så kan det altsammen forstyrre den fuldendte nydelse 
  af de ædle dråber. Jan Bruggheman har ikke overladt noget til tilfældighederne, 
  men har ladet kunstneren W. Braspennincx måle sit vinglas ud efter alle 
  kunstens regler (Fig. 22). "Samlere er lykkelige mennesker", mente samleren 
  Goethe, og ved alle exlibriskongresser ser man dagen lang glade samlere i flokkevis, 
  så Albert Engstrøm har ikke helt ret når han hævder, 
  at al morskab uden spiritus er kunstig. Men vist er det sandt, at vinen har 
  været med til at kaste solskin og feststemning over
  mangen kongresmiddag og til den 11. Exlibris Congress i Hamburg i 1966 skabte 
  Karl Blossfeld et fornemt menukort med en munter radering fra gamle hansestad 
  (Fig. 23).
  
  VIN - EN ELSKOVSDRIK
  
  "Hvor der ikke er nogen vin, er der ingen elskov", sagde den græske digter 
  Euripides. Motiverne med vin og kærlighed har inspireret kunstnere til 
  alle tider og exlibriskunsten er ingen undtagelse. Piotr Maszarkowski har i 
  sin radering henlagt Jan Brugghemans hyrdetime til vinkælderen (Fig. 24). 
  Den udkårne bydes på et glas vin, der "varmer blodet og giver øjnene 
  glans, ja", siger Ovid, "vin og kærlighed har altid været forbundsfæller". 
  Den entusiastiske exlibrissamler Jørgen Vils-Pedersen
  havde en række personlige exlibris med vin og elskov som motiv. På 
  Pam G. Rueters træsnit ser vi Priapos, grækernes gud for frugtbarhed 
  i have og familie. Priapos var søn af Aphrodite, elskovens gudinde, og 
  Dionysos, vinens gud, og han afbildes altid med en imponerende erektion. Her 
  bærer Priapos sin manddom med glad stolthed, men i medicinens verden har 
  han givet navn til en langvarig, smertefuld og sygelig erektion, priapisme (Fig. 
  25). "Ein Madchen und ein Glaschen Wein, kurieren alle Not, drum wer nicht trinkt, 
  und wer nicht kusst, der ist so gut wie tot !" Denne diagnose stillede lægen 
  og digteren Goethe, men der er dog håb endnu for den ældre herre 
  i Joseph Hemards streg-ætsning. Ganske vist har han lukket døren 
  til kærligheden og kysser ikke længere, men til gengæld har 
  han åbnet døren til sin velforsynede vinkælder (Fig. 26). 
  I bibelen havde den ældre gentleman kunnet
  finde en beretning om vinens forunderligt styrkende kraft. I 1. Mosebog beskrives 
  Lot og hans døtres kedelige situation efter Sodomas og Gomorrhas ødelæggelse 
  og forvandlingen af Lots hustru til en saltstøtte. Under familiens ophold 
  i en afsides bjerghule siger Lots ældste datter til sin lillesøster: 
  "Vor fader er gammel og der findes ingen mænd i landet som kan komme til 
  os på vanlig vis. Kom, lad os give vores fader vin og ligge hos ham for 
  at få børn". I David Bekkers radering til Boris Lewych er deres 
  plan bragt til udførelse med et iøjnefaldende resultat (Fig. 27). 
  Måske har døtrene anvendt bourgogne, der ifølge franskmændene 
  er til stor glæde for kvinderne, især når det er manden som 
  drikker den. Med sit ipse fecit fra 1991 viser Per Christensen at det evigt 
  unge tema også kan inspirere vore dages kunstnere. Med sine pirrende antydninger 
  i en moderne, enkel stil forestiller dette
  motiv naturligvis et glas med rose-vin og to uåbnede flasker rose set 
  ovenfra ! (Fig. 28).
  
  IN VINO CURITAS
  
  "Vinen" siger Hippokrates, "er på en vidunderlig måde egnet for 
  mennesket, forudsat at den både hos syg og sund nydes omhyggeligt og på 
  rette måde i overensstemmelse med netop den situation, hvori den enkelte 
  befinder sig". Disse kloge ord af lægekunstens fader har fortsat gyldighed 
  og H. Huffert viser i sit træsnit Dr. Hippokrates med staven i hånd 
  på vej ud i vinmarken efter dagens hjerte-styrkning (Fig. 29). 
  Grækerne drak som regel deres vin fortyndet med vand, og ufortyndet vin 
  blev anset for upassende. Men fortyndet eller ej, vinens bivirkninger kendte 
  grækerne ganske udmærket. Digteren Eubulus skriver således: 
  "Kun tre bægre vin skænker jeg for de besindige: et for helbredet, 
  som de tømmer først, det andet for elskov og glæde, det 
  tredje for søvnen. Når dette bæger er drukket, går 
  de kloge gæster hjem. Det fjerde bæger er ikke længere vores, 
  men det tilhører volden, det femte oprør, det
  sjette drukkent fjolleri, det syvende sorte øjne, det ottende er politiets, 
  det niende sætter galde og det tiende vanvid og smiden rundt med møblerne." 
  Hvilket bæger vinguden i Joszef Nechanszkys radering til Carlo Chiesa 
  er nået til, melder historien ikke noget om, men han vil komme til at 
  sande dr. Jens Bangs observation: "Ingen håndværkere indfinder sig 
  så præcist om morgenen som tømmermænd" (Fig. 30). I 
  sin lignelse om den barmhjertige samaritaner kommer Jesus ind på den medicinske 
  brug af vin. Han fortæller om den rejsende, der er faldet i hænderne 
  på røvere. En samaritaner, der kom forbi
  på vejen, ynkedes over ham, gik hen til ham, forbandt hans sår og 
  hældte olie og vin på dem. Denne klassiske beretning om barmhjertighed 
  har P. Karel Aadler illustreret smukt og enkelt med sit farve-træsnit 
  til dr. med. Joannis Studer (Fig. 31).
  "Vin er de gamles mælk" sagde den jødiske læge og filosof 
  Maimonides. Det havde de lærde været enige om siden antikken, hvor 
  en anden filosof, Platon, havde lagt grunden til denne fornuftige opfattelse: 
  "Drenge under 18 bør slet ikke smage vin, for man skal ikke føje 
  ild til ild; vin kan nydes med mådehold indtil 30årsalderen, men 
  den unge mand bør afstå helt fra umådeholdent drikkeri og 
  fuldskab. Men når en mand træder ind i sit fyrretyvende år 
  kan han efter et godt festmåltid tillade sig at anråbe guderne, 
  og specielt Dionysos, og slutte sig til de gamle mænds hellige skik og 
  deres glæde, som guderne har givet mænd for at lette deres byrde 
  - nemlig vin, en kur mod alderdommens ubehage-
  ligheder, hvormed vi kan genfinde vores ungdom og glemme vor fortvivlelse". 
  Og ganske vist viser Michel Fingestens version af Diogenes sin ringeagt for 
  verdens goder ved at bo i en tønde, men han er dog ikke faldet for fristelsen 
  til at nægte sig selv et glas vin og en god bog (Fig. 32). "Jeg har kunnet 
  glæde mig over et godt helbred og en høj alder fordi jeg, hver 
  eneste dag jeg kan erindre, altid har drukket en flaske vin undtagen når 
  jeg ikke har følt mig vel tilpas. Da har jeg drukket to flasker !" Biskoppen 
  af Sevillas livseliksir har måske været Tokayer. Tokay-vinen, "drikkenes 
  konge og en drik for konger", opnåede et særligt ry for at kunne 
  "skrue skruerne ud af kistelåget" – et passende motiv for den ungarske 
  viningeniør S. Bodnar, hvis farvetræsnit er skåret af Lenke 
  Diskay (Fig. 33).
  
  VINBØGER, VINEXLIBRIS OG SAMLERE
  
  "Når man tænker over det", spørger Isak Dinesen i en af de 
  syv fantastiske fortællinger, Drømmerne, "hvad er da Mennesket 
  andet end en nøjagtigt indstillet, umådelig indviklet maskine, 
  der med uendelig kunstfærdighed forvandler den røde vin fra Shiraz 
  til urin ?" Jo, mennesket læser også gerne bøger om vin, 
  og nogle bogelskere udstyrer deres vinbøger med små kunstværker, 
  exlibris, som andre elskere af grafisk kunst med begejstring samler på. 
  En af de mest energiske samlere er Norbert Lippoczy, der gennem årtier 
  har formået at samle mere end 5000 exlibris med vinmotiv. Lippoczy, der 
  stammer fra en ungarsk vinbondeslægt, rejste efter 2. verdenskrig til 
  Polen, hvor han begyndte at samle bøger om
  vin. Hans vinbibliotek rummer mere end 1000 værker om vinkultur og vindyrkning 
  på sprogene ungarsk, polsk, tysk og russisk rækkende fra sjældne 
  originaludgaver fra det 16. årh. til helt nutidige fagbøger. Samlingen 
  af bøger og vinexlibris er skænket til vinmuseet i Budapest. "Aldrig 
  fik menneskeheden skænket noget mere strålende og værdifuldt 
  af guderne end vinen", mente Platon.
  Denne opfattelse, VINUM - DONUM DEI, ligger bag motivet på Dr. Otakar 
  Mariks træsnit til denne storsamler (Fig 34). Et andet vinmuseum finder 
  man i Zielona Gora, en gammel polsk by, hvor man allerede i det 15. årh. 
  dyrkede vin. Zbigniew Dolatowskis linosnit viser forskellige faser af vinhøsten 
  i middelalderen. Disse traditionelle aktiviteter kan stadig ses i de mange europæiske 
  vindistrikter, der endnu ikke har haft råd til at investere i moderne 
  teknik (Fig. 35). Midt i Napa Valley, Californien, ligger byen St. Helena, der 
  lever af og lever for vin. Det viser sig bl.a. ved at en afdeling af byens bibliotek 
  er indrettet som et vinbibliotek, der ledes af Napa Valley Wine Library Association. 
  Bibliotekets hylder bugner af vinbøger, der alle er smykket med Mallette 
  Deans storartede træsnit af en vinbonde på høstarbejde. Motivet 
  er trykt med den lidt blege, afdæmpede Bordeauxfarve, som ædle rødvine 
  opnår ved mange års omhyggelig lagring (Fig 36). "Intet har større 
  evne end vin til styrke vort legeme, og intet er ved umådeholdent forbrug 
  mere ødelæggende for vort velbefindende" konstaterede den romerske 
  forfatter Plinius d.æ. for to tusinde år siden. I vore dage skal 
  alle vine på det amerikanske marked efter loven bære en bagside-etiket, 
  der advarer mod indtagelse af vin i almindelig og ved graviditet og bilkørsel 
  i særdeleshed. James Spaulding, Stonegate Winery, har på sine flasker 
  suppleret statens advarsler med følgende betragtning: "Vinen har forøget 
  menneskers livskvalitet siden starten på vores civilisation, og den er 
  i lige så høj grad som musik, poesi og religion en del af vores 
  kultur. Det har altid været god skik at nyde vinen med måde i forbindelse 
  med hyggelige måltider sammen med gæster, familie og venner". 
| Erik 
      Skovenborg   |  | Hjemmeside <http://www.skovenborg.dk/> |